Ik leerde dat moed niet de afwezigheid is van
angst, maar het overwinnen ervan.
De dappere man is niet hij die niet bang is,
maar hij die de angst overwint.

Nelson Mandela

Wat is angst?

Angst is een normale reactie op dreigend gevaar. Bij reëel gevaar heeft angst de functie om ons te waarschuwen. Maar soms ontstaat angst zonder dat er echt gevaar is. Angst kan gepaard gaan met hartkloppingen, pijn op de borst, droge mond, wazig zien, transpireren, trillen, duizeligheid, een versnelde ademhaling, angst om flauw te vallen, dood te gaan of gek te worden. Hierdoor kunnen mensen denken dat ze een ernstige lichamelijke aandoening hebben, zoals een hartinfarct. Als de angst heel heftig is, spreken we van een paniekaanval.

Angst en paniekaanvallen komen veel voor, ongeveer bij 4% van de bevolking. Soms is er een aanleiding voor maar vaak ook niet. Mensen die een paniekaanval hebben meegemaakt, vermijden meestal  situaties en plekken waarvan ze denken dat de paniekaanval opnieuw zou kunnen optreden. Angst- en paniekaanvallen kunnen op die manier een grote invloed hebben op het dagelijks leven, maar zijn heel goed te behandelen.

 

Voor wie?

Deze training is heel geschikt voor mensen die met bovengenoemde klachten te maken hebben en angstaanvallen proberen te voorkomen door stressvolle situaties te vermijden. Bijvoorbeeld iemand die niet meer in drukke winkels of warenhuizen komt, reizen met het openbaar vervoer vermijdt, niet meer met de auto op de snelweg rijdt, bruggen en tunnels vermijdt, angst heeft om naar de tandarts te gaan of in een lift te stappen. Ook angst voor sociale contacten kan ertoe leiden dat men geisoleerd raakt. Het vermijden hiervan kan zover gaan dat iemand  zelfs het huis niet meer uit gaat. 

              

Wat leer je in de training?

Je leert de oorzaken van angst en paniek kennen. Niet de situatie waarin je je bevindt, maar de manier waarop je erover denkt en voelt maakt je angstig. Daardoor word je nog angstiger en ontstaat misschien een paniekaanval. Deze vicieuze cirkel gaan we in de training doorbreken.

Je leert het verband zien tussen je  gevoelens en gedachten, de reacties in je lichaam daarop, je gedrag  en de gevolgen daarvan.

Maar inzicht alleen is niet voldoende. Je gaat oefenen met datgene waarvoor je bang bent en je ontdekt dat je ook met angstige gedachten actie kunt ondernemen. Door actie te ondernemen en te merken dat deze acties ook lukken, krijg je meer zelfvertrouwen en verdwijnt de angst na verloop van tijd.

Door te oefenen met het opwekken van lichamelijke sensaties, welke angst kunnen veroorzaken, leer je dat deze niet gevaarlijk zijn maar een normale reactie van je lichaam op inspanning of spanning. 

We bespreken ook wat de invloed van medicijnen is op angst en paniek.                                                                      

Naast leren omgaan met angst- en paniekklachten, bespreken we ook hoe je kunt voorkomen dat je angst- en paniekklachten krijgt.

Een gezonde en actieve levensstijl, een balans vinden tussen dingen die je energie kosten en energie geven, is een belangrijk onderdeel hiervan.